Hvad er søvnbesvær?

Søvnbesvær er en folketilstand, som for nogen kan udvikle sig til næsten en sygdom. Har man ikke sovet igennem et længere stykke tid, bliver man lettere irritabel, koncentrationen nedsættes, og man kan opleve humørsvingninger.

Sover man for lidt bliver det til et problem over en længere periode, og ved både manier og depressioner er den korte søvnlængde en vigtig del af sygdomsudviklingen. I vores fortravlede hverdag kan søvnen være noget, man ikke prioterer så højt. Man går for sent i seng, drikker alkohol, spiser fedtholdige og store middage og drikker kaffe dagen igennem.

En af årsagerne til søvnbesvær kan være hormonelle forandringer i kroppenGrunden er dermed lagt til søvnproblemer. Vi bør tage søvnbesvær mere alvorligt, og begynde at reagere på problemet inden det vokser os over hovedet, således at man tilsidst ønsker receptpligtige sovemidler. Sovemedicin bør være absolut sidste udvej, fordi de næsten alle sammen er vanedannende – enten psykologisk eller fysiologisk.

Årsagen til søvnbesvær

  • Hormonændringer
  • Humørændringer
  • Sygdomme
  • Smerter
  • Hjertegener
  • Luftvejsgener
  • Spekulationer

Så er der ydre årsager som lys, støj, varme, kulde, irriterende lyde, dårlig seng, og ting der generer vore sanser. Derefter kan søvnbesvær inddeles i yderligere grupper som:

  1. Indsovningsproblemer; der er betinget af følelser, spekulationer, smerter, stop af lægemidler.
  2. Gennemsovningsproblemer; som skyldes fysiske sygdomme, depressioner, rastløse ben, muskelkramper, natlig vandladning, alkoholindtagelse, afmagringsmedicin.
  3. Tidlig morgenopvågning; kan skyldes depression, alkoholindtagelse, lægemidler.

Folk med kortvarige søvnproblemer på under en uge bør ikke skabe de store problemer, mens længerevarende søvnproblemer bør analyseres, og der skal findes en naturlig fornuftig problemløsning. Lægemidler kan ofte være årsagen til søvnproblemer, som f.eks. beta-blokkere, binyrebarkhormon, luftvejsmedicin, afmagringstabletter, visse antidepressiva og standsning af beroligende medicin.

Hvem har risiko for søvnbesvær?

Folk med meget urolig livsførelse med vekslende søvn tider, spændinger, vekslende måltider, megen kaffe og cigaretter, spekulationer og en almen stresset hverdag kan næsten ikke undgå søvnbesvær. Det modsatte giver også søvnbesvær, hvis livsindholdet er kedeligt, ingen motion, ofte middagssøvn, sløv tilværelse og en let depressiv tilstand.

Kamille te kan virke på søvnbesværGode råd

Skal man genoplive et sundt søvnmønster og få en god udhvilende søvn, bør man bl.a. følge følgende regler:

  • Sov ikke om dagen.
  • Få en døgnrytme med dagsaktivitet (motion), og hvile når aftenen kommer.
  • Gå ikke sulten i seng – eller spise store fede eller fyldige måltider.
  • Drik ikke kaffe, stærk te eller cola om aftenen.
  • Brug ikke alkohol som sovemiddel. Alkohol letter indsovningen, men er dårlig for gennemsovningen.
  • Soveværelset bør være udluftet, mørk, og ikke udsat for generende faktorer.

Der findes nogle naturlige stoffer, der kan bruges i begrænset omfang til atdæmpe søvnbesværet, som f.eks. kammillete, hyldeblomst-drik/te, aminokeleret magnesium (ikke almindelig magnesium), fiskeolie over en længere periode, lindeblomst-te, baldriandråber, passionsblomstekstrakt, humleekstrakt. Det er med disse naturlige stoffer, at de ikke må bruges i mere end et par uger, og ellers bør ens livsstil ændres mod bedre søvnvaner. Og det tager lidt tid, så hav tålmodighed! Og det tager lidt tid, så hav tålmodighed!

Lider du af søvnbesvær og overvejer sovemedicin, er det en sag du bør tale med din læge om!

SitemapPersonoplysninger